گیربکس شافت مستقیم (Coaxial Gearbox)

این گیربکس‌ها که بیشتر به‌عنوان کاهنده (reducer) مطرح می‌باشند وظیفه انتقال قدرت از الکتروموتور را به مصرف‌کننده همراستا با محور الکتروموتور بر عهده دارند. به این مفهوم که راستای ورود به گیربکس و خروج از گیربکس در یک امتداد مستقیم می‌باشند و از مکانیزم سیستم انتقال قدرت موازی تبعیت می‌کنند، بنابراین در گیربکس‌های شافت مستقیم از چرخ‌دنده‌های نوع spur استفاده می‌شود. اگرچه این نوع چرخ‌دنده‌ها هم می‌تواند ساده و یا هلیکال باشند. در تصویر زیر چرخ‌دنده‌های ساده و هلیکال را می‌توان از هم تشخیص داد.

چرخ دنده هلیکال
چرخ دنده هلیکال
چرخ دنده ساده
چرخ دنده ساده

گیربکس‌های شافت مستقیم با استفاده از طبقات مختلف امکان بکارگیری چند مرحله ساده stage یا مرحله چرخ‌دنده وجود دارد. در گیربکس‌های تولیدی شرکت صنعت سازان اسپادانا امکان استفاده از 3 مرحله چرخ‌دنده وجود دارد به این معنی که امکان بهره بردن از نسبت‌های تبدیل بالا را برای گیربکس فراهم می‌کند، محدوده نسبت‌های تبدیل قابل کاربرد از 3 الی 300 می‌باشد. به‌کارگیری چند مرحله تنها با کمک هندسه ویژه چرخ‌دنده‌ها و بهره‌برداری از طبقات مختلف میسر می‌شود که در تصویر شمای آن ارائه‌شده است. گیربکس‌های مستقیم از نظر کاربردی در دو حال پایه‌دار و فلانچدار تولید می‌شوند. حالت پایه‌دار به‌منظور نصب بر روی پایه می‌باشد و حالت فلانچدار به منظور نصب بر روی فلانچ مخازن همزن و یا دیواره‌های ماشین‌آلات کاربرد دارد.

گیربکس پایه دار
گیربکس پایه دار
گیربکس فلانچ دار
گیربکس فلانچ دار

اتصال موتور به الکتروموتور

نحوه کوپل الکتروموتور بر روی این مدل گیربکس‌ها به روش‌های مختلف میسر است. در نمونه‌هایی که توسط برخی تولیدکنندگان عمل می‌شود بگونه ای استقلال موتور از گیربکس نفی می‌شود به‌طوری که مجبور هستند با اعمال شرایط خاص الکتروموتورها را از حالت استاندارد خارج و با نصب چرخ‌دنده ورودی بر روی شافت الکتروموتور که در پاره‌ای از موارد حتی با روش‌های غیراستاندارد جوشکاری می‌گردد این امر را مهیا می‌نمایند، که بدیهی است این روش نمی‌تواند صحیح باشد زیرا اولاً شرایط استاندارد الکتروموتور را از بین می‌برد و ثانیاً اگر بنابر شرایطی الکتروموتور با مشکل مواجه شد دیگر از گیربکس نیز نمی‌توان بهره برد و یا برعکس. از این‌رو در صورتی که همانند تولیدات شرکت صنعت سازان اسپادانا به‌گونه‌ای عمل شود که با استفاده از الکتروموتورهای استاندارد فلانچدار B5 یا B14 با حضور فلانچ مادگی در گیربکس قابل کوپل شدن با فلانچ الکتروموتور می‌باشد، شافت الکتروموتور نیز در داخل هالو شافت ورودی گیربکس قرار می‌گیرد و به‌سادگی با 4 عدد پیچ و مهره عملیات کوپل انجام می‌گردد. ایجاد این شرایط همواره استقلال موتور از گیربکس را فراهم می‌کند.

کاربرد گیربکس‌های شافت مستقیم

بکار بردن چرخ‌دنده‌هایی با پروفیل سنگ خورده هلیکال، وجود نسبت‌های تبدیل متنوع، استقلال موتور از گیربکس شرایطی را فراهم کرده تا این مدل گیربکس یکی از پرکاربردترین گیربکس‌های حوزه صنعت در صنایع فولاد، پتروشیمی، مواد غذایی و سیستمهای هندلینگ باشد.

تولید کنندگان گیربکس‌های شافت مستقیم

تولیدکنندگان نامی این مدل گیربکس ازجمله SEW، BONFIGLIOLI، ROSSI و LEORY SOMER و … می‌باشند. صنعت سازان اسپادانا با برند گیربکس آسیا این مدل گیربکس را در 9 سایز و با تنوع گسترده نسبت تبدیل باقابلیت کوپل الکتروموتورهای مختلف بر اساس سرویس فاکتور مرود نیاز فراهم نموده است. برای مشاهده نمونه‌های این مدل گیربکس به کاتالوگ این مجموعه و بخش MAS, MAS/F مراجعه فرمایید.

مشخصات گیربکس های مستقیم